Resultat från design av almanackor

Det blev ett ganska populärt inlägg det föregående då jag la ut några elevexempel där de jobbat med att illustrera porträtt, så nu tänkte jag bjuda på ett sjok med vackra almanackor. 
 
Det är eleverna i Grafisk kommunikation 1 som fått i uppgift att designa almanackor för 2019. Jag har gjort den uppgiften i många år med eleverna, och största anledningen till att vi gjort den, förutom att både jag och eleverna tycker den är kul och användbar, är att det har varit bra förträning i InDesign före elevernas stora tidningsdesignarbete (läs mer om tidningsarbetet i mitt gamla inlägg här: Framröstningen av Mindyard design 2013). 
 
Förutom att de designat typografi och layout för almanackor har många dessutom valt att illustrera hela sina almanackor, något som är väldigt tidskrävande och inget jag rekommenderar eftersom jag helst vill de ska träna sig i att göra styckeformat och teckenformat, men det blir ett himla fint resultat. De skriver till sist ut sina almanackor och binder dem i en spiralbindningsmaskin som vi har. 
 
Här är resultatet...  jag visar dock inte alla månader av varje almanacka utan ni får se några sidor av varje almanacka så att ni får en känsla av hur eleverna tänkt med designen: 
 
Irma Ekdahl har till sin almanacka jobbat med en illustration som ändrar årstid efter varje säsong. 
 
Izabelle Jonsson har jobbat i det närmaste helt typografiskt i sin färgstarka almanacka. 
 
Linn Sehlstedt har jobbat med färger och blommor efter säsong i vektorgrafiska bilder. 
 
Linnea Vennström blev inspirerad av en poster med 70-talskänsla och har jobbat med en variation på en grafisk form i sin almanacka. 
 
 
Caroline Jensen tycker om att teckna och har själv tecknat alla illustrationer till sin almanacka. 
 
Julia Vestling har också gjort alla illustrationer till sin almanacka med himlafenomen. 
 
Jenny Viklund har fyllt djur med stjärnhimlar i sin almanacka. 
 
Tilda Nilsson har ett säsongstänkt i färgvalet på illustrationen av en bergssiluett i sin almanacka. 
 
Saga Gustafsson har månadsstenar som tema i sin almanacka. 
 
Zion Holmberg har bilder efter säsong i sin almanacka. 
 
Vera Tiger har också säsongsinspirerade illustrationer samt ett blad man kan skriva på till varje almanackasida.