Om Saul Bass och reklampitch

Här kommer ett fint tips (tycker jag) till er som vill experimentera lite med grafiska formgivning inom affischdesign genom att testa jobba med Saul Bass' stilrena uttryck:
 
 
Filmaffischer som är producerade av Saul Bass. 
 
När man söker på Saul Bass' grafiska produktion så får man upp lika många kopior som original, så det är bitvis lite knivigt att veta vilka som är "äkta" Saul Bass-affischer och vilka som bara är inspirerade av hans stil.
 
Ett sätt att ha veta vad som är original och vad som är fejk är att försöka ha lite koll på filmhistorien, eftersom han avled 1996 har han knappast gjort de här affischerna för The Hunger Games och Game of Thrones:
 
Filmaffischer som INTE är producerade av Saul Bass. 
 
Förutom att han är känd för sin affischproduktion var han en stor producent av titelsekvenser till filmer som liksom var en förlängning och utveckling av hans avskalade illustrativa siluettteknik (<< tre t!). Många snygga och överraskande lösningar har han där. 
 
Här är en video som visar korta klipp ur en mängd av hans stilbildande titelsekvenser, och nedanför hittar ni en länk till sidan med de kompletta titelsekvenserna:  
 

The Title Design of Saul Bass from Ian Albinson on Vimeo.
Om inte den inbäddade videon fungerar så har ni direktlänken här: https://vimeo.com/31992143 
 
Här kan ni se alla titelsekvenser av Saul Bass i sin kompletta form: Art of the Title - Saul Bass
 
Saul Bass gjorde dock inte bara affischer och titelsekvenser, han var även mycket verksam inom produktion av grafiska profiler. Bland annat är han känd för att han 1969 fick det då enorma uppdraget att redesigna Bell Systems grafiska profil, dvs hela telefonverksamheten för USA - AT&T som ursprungligen stod för American Bell Telephone Company. 
 
Cap & Design - min personliga tidningsguru inom reklam, design och kommunikation och allra bästa källa för lektionsmaterial - tipsade för en tid sedan om den video som Saul Bass använde för att pitcha sin idé för AT&T, den film som gjorde att han vann uppdraget.  
Här är filmen (direktlänk hittar ni nedanför ifall inbäddningen inte fungerar):
 
Direktlänk till Saul Bass pitch för Bell Systems: https://youtu.be/xKu2de0yCJI
 
Lite flummig till sitt innehåll men kanske väldigt i tiden 1969 :-)
 
Anledningen till att jag också skriver om det här är att jag i genomgångarna inför estet-medie-ettornas arbete med reklamkampanjen för Bildmuseet bland annat har pratat om pitchförfarandet i reklambranschen.
 
I formgivarbranschen betyder pitcha ofta att man tävlar mot flera byråer om att få ett uppdrag, t.ex. genom att lösa en uppgift eller hålla i en workshop där man sen presenterar mer eller mindre färdiga idéer. Det finns både avigsidor och fördelar med pitchförfarandet och Cap & Design skriver intressant om det i den här artikeln från 2012 som dock fortfarande känns aktuell: Pitcha - fixa drömuppdraget 
 
Som sagt har många inspirerats av Saul Bass illustrationsteknik och i Mad Mens titelsekvens ser man tydligt kopplingen, vilket man verkligen kan se som ett klockrent drag av producenterna av den serien eftersom den utspelar sig under den tid Saul Bass var som mest verksam: 
 
Direktlänk till titelsekvens för Mad Men: https://youtu.be/WcRr-Fb5xQo
 
Också till sist denna lite roliga som är ett förslag på hur Saul Bass kunde ha tolkat Game of Thrones i en titelsekvens: 
 
Om inbäddningen inte fungerar så har ni direktlänken till videon här: https://youtu.be/cMTq4S3O8cM





Estetik & Media i samarbete med Bildmuseet

 
Den här veckan har Cicci och jag tillsammans med våra fjorton elever i åk1 på Estetik & Media inlett ett samarbete med Bildmuseet. Elevernas uppgift några veckor framöver är att gruppvis jobba fram varsitt kampanjförslag med syftet att locka tonåringar till Bildmuseet.  
 
Både på måndag och tisdag morgon fick vi komma och sitta i deras fina konferensrum med fantastisk utsikt över Öbacka, Umeälven och Öhn. 
 
Där fick vi höra Lisa Lundström som är Museiintendent för pedagogik på Bildmuseet berätta om deras struktur och mål för verksamheten. Som exempel berättade hon att de lägger stor vikt vid att skapa en rytm och variation i utställningsutbudet så att man t.e.x inte visar två videokonstutställningar efter varandra. En annan sak de lägger mycket energi på är att hitta utställningar som som är nya och som inte visats tidigare i Sverige. Sen fick vi en intressant rundvandring med henne där hon berättade om den utställda konsten. 
 
På tisdagen fick vi träffa Helena Vejbrink (en bakifrånbild tyvärr) som är Bildmuseets kommunikatör. Hon berättade om Bildmuseets kärnvärden, vision, identitet och position. Hon tog som exempel att om man ordnar en konsert med kända artister i museet så skulle det säkert locka jättemånga ungdomar men att det då inte skulle kommunicera det som Bildmuseet vill representera. 
 
På vägen ut tjuvkikade in på stilrena kontor med flott utsikt.  
 
Och jag och Cicci lyxade med en god lunch på museets restaurang. Jag är så glad att hon ordnat det här samarbetet med Bildmuseet - det ska bli så fantastiskt spännande!