Reklamkampanj under konstruktion

Linéa fotograferar Kajsa i en bildserie där deras grupp vill förmedla budskap om åsiktsfrihet. 
 
 
Det ser så kreativt ut på lektionerna i Medieproduktion 2 just nu så jag bara måste få visa lite. De 14 eleverna som går i åk 1 på Estetik & Media jobbar som jag tidigare berättat med en reklamkampanj för Bildmuseet där syftet är att locka ungdomar och även knyta det till den vietnamesiska utställning som kommer fylla museet i höst. 
 
En annan grupp jobbar med varumärkesstärkande och åsiktsfrihet med färgsplaschar och Bildmuseets logo. 
 
Här kan man se hur Ida redigerar affischlayouten till hennes grupps kampanjidé där konsttårtbakning och modekonst syftar till att avdramatisera det som kan ses svårt med konst och på olika sätt förankra det i ungas verklighet. 
 
Efter mötena med Bildmuseets representanter fick grupperna jobba fram sina idéer som de sen pitchade med hjälp av en moodboard. 
 
Därefter har de jobbat med att skissa på layouter och bildbudskap och bildmanus till reklamfilm. 
 
Johanna jobbar med affischen till hennes grupps idé där de vill förmedla att det inte behöver vara så himila komplicerat - allt kan vara konst!





Intervjuer med Midgårdselever

I höstas fick våra elever som går åk 1 på Estetik & Media som uppgift att fotografera och intervjua elever som går, vill gå eller har gått på Midgårdsskolan. Här finns nu intervjuerna - och de intervjuade med bild - tillgängliga på Soundcloud.
 
Klicka in dig här nedan och lyssna på vad de tycker och tänker om skolan och sina studier:  
   
   
   
   
   
   
   
Samtliga fotografier och intervjuer är utförda av elever i åk 1 på Estetiska programmet med inriktning Estetik & Media, läsåret 2014-2015.
 





Påskmys med medieeleverna

Det här är ju lite gamla nyheter men jag tänkte ändå berätta och visa lite från det påskmys vi hade med våra medieelever precis innan påskhelgen eftersom jag ändå tog bilder. 
Våra elever har en tid signalerat att de skulle vilja göra något över årskursgränserna på programmet så när vi fick förfogande över en friluftsdag så bestämde vi (efter att andra idéer med utomhusaktiviteter fallit i stöpet av olika anledningar) att vi skulle köra påskmyspysseleftermiddag på skolan istället. 
 
Alla elever inordnades i grupper om 5-6 personer med representanter från de tre årskurserna och tilldelades varsin påse med material och ett påskris som de skulle pynta. Miljötänk, innovation och estetiskt förhållningssätt var ledorden för arbetet och en vinnare skulle koras. 
 
Två timmar senare samlade vi alla elever och deras pyntade ris i ett klassrum. 
 
Där skulle fikas och jurybedömas. 
 
Och det kunde man ju fattat att det här skulle vara medielevernas starka gren - risen var helt fantastiska!
 
Några exempel: "Manskyckling"
 
"En o-påskig påsk".
 
"Skärselden". 
 
Alla grupper fick därefter på så kreativt sätt som möjligt motivera designen av just deras ris vilket vi i juryn vägde in i vår bedömning. 
 
Cicci fick till sist inte bara kora en utan två vinnare! Så fina var risen. Det kändes som en ren synd att vi inte kunde bevara alla risen sen.