Typografiska begrepp på engelska

 
Jag går ut hårt här vid terminsstarten med ett litet tips om en bra ordlista för typografiska begrepp på engelska. Du hittar den här: www.fontshop.com/glossary. Tipset fick jag från gamla kollegan Andreas, så man tackar för det! 
 
Hittade själv den här bilden (se nedanför) med några direktöversatta begrepp ur bokstävernas anatomi. Hade ingen anig för övrigt om att inre toppen på t.ex. A kallas för "skrev"! 
 
 
Apropå anatomi så gör min skuldra lika ont som förr så det blir ju intressant att se hur jag ska klara jobba heltid detta läsår. Som tur är har jag fått en hel del anpassningar av kurser så "bara" hälften är medie-/datorrelaterade. Andra kurser jag har är Bild för SI-elever (SI=Språkintroduktion för nyanlända) och Estetisk kommunikation för Bildelever. Men alla kurser innehåller ju mycket dokumentation hur som haver.