Planeringstid

De här första veckorna av terminen är fulltecknade av planering, planering och åter planering. Hela kurser ska planeras upp och nästan varje lektion ska en ny genomgång förberedas. Det brukar lugna ner sig något framåt höstlovet, då har eleverna oftast fått tillräcklig grund att stå på för att klara sig själv i lite längre uppgifter. 
 
Häromdagen redovisade mina elever som läser Grafisk illustration presentationer av olika illustratörer jag valt ut och som de letat upp fakta om. Lite för att få en känsla av hur olika illustratörsyrket kan se ut och för att de ska få inspiration och information om olika stilar och uttryck. Ofta lär jag mig också något nytt om illustratörerna vid de här tillfällena. 
 
Jag kom mig exempelvis för att googla bilder på Jenny Nyström, hon som brukar sägas vara den som skapat den svenska jultomten, och hittade då denna målning som liksom visar sinnebilden av svensk sommar. Eftersom jag lider av kraftig efter-sommar-blues så blev jag väldigt längtig och sentimental när jag såg den. 
 
Det är svårt att känna samma slags längtan och kärlek till den kommande snön även om den här bilden eventuellt gör det en droppe lättare att tänka sig. Även denna målning är utförd av av Jenny Nyström.