Dags för Stop motion - lite historia och teknik

Hej! Tänkte att jag skulle göra ett lite längre inlägg om stop motion idag eftersom jag just påbörjat det momentet med mina medieettor i kursen Digitalt skapande.
 
Jag blir alltid så peppad när jag börjar ett nytt moment och då känns det alltid som att jag skulle vilja göra uppgiften själv :-) ...Förra året gjorde jag också en egen stop motionfilm för att testa tekniken och för att kunna visa upp för eleverna. Jag bloggade om den på min andra blogg men jag tycker den kan få vara med här igen.
 
Min stop motionfilm har franskt tema, den heter Paris och innehåller lite Monty Pythoninspirerad dramatik.
Observera att den är gjord före attackerna i Paris den trettonde november i år men jag hoppas ni inte ska tycka den är smaklös på grund av innehållet. 
 
Ps. Slå på ljudet på datorn innan ni startar filmen! Ds.
 
 
Den första stop motionfilmen som producerades gjordes faktiskt så tidigt som (ca) 1898 och hette "The Humpty Dumpty Circus". Filmen finns dock inte kvar men den här bilden används som referens i flera källor.
 
I vampyrfilmen "Nosferatu" från 1922 använde man för första gången stop motion för att skapa specialeffekter i en film och det lär ska ske i en havsscen/båtscen även om jag har lite svårt att hitta den. Det är däremot i filmen "King Kong" från 1933 som man jobbar med den här typen av specialteknik på ett mer avancerat sätt:
 
 
Att använda stop motion för att skapa specialeffekter på film förekommer faktiskt fortfarande (här är en lista) även om CGI-tekniken (Computer-generated imagery) har kommit att dominera.  
 
Stop motion finns också i olika kategorier... 
 
Claymation
Stop motion gjord med hjälp av lerfigurer, exempel är Wallace & Gromit och Pingu.
 
Cutout animation 
Med utklippta figurer och former. Exempel är de stop motionanimerade sekvenserna i "Monty Python" (se ovan) och tidiga avsnitt av "South Park".
 
Dockanimering 
Exempel på stop motionfilmer som är animerade med dockor är "Coraline" (se filmen ovan) och "Nightmare before Christmas"
 
I "ParaNorman" som är en dockanimerad stop motionfilm från 2012 så har man tagit den tekniska utvecklingen en bit längre och producerat ansiktsuttrycken med hjälp av 3D-skrivare och något som de kallar powder writer i den här "bakom"-filmen:
 
 
En sista variant hur man kan göra stop motionfilmer är...
 
Pixillation
...men jag är inte riktigt säker på begreppet här eftersom det verkar kunna användas som en sammanfattningsnamn på olika typer av stop motionfilmer. Hur som helst ska refererar det främst till stop motionfilmer där man fotograferat verkliga skådespelare, som i musikvideon här ovanför.  
 
Här kommer nu till sist två charmiga stop motionfilmer som producerades av mina elever på Estetik & Media för två år sedan: