På UEFF och Återträffen

 
Mina snabba kollegor Cicci och Maja hade lyckats bokat in alla våra medieelver (ca 75 per + lärare) på filmen Återträffen av Anna Odell idag på förmiddagen. Den visas på UEFF - Umeå Europeiska Filmfestival som pågår 5-13 december 2014.
 
Jag har länge tänkt se den här filmen Återträffen men gruvat mig pga innehållet (Obs! Spoiler alert) som handlar om hur det kunde blivit om Anna ställer sin grundskolas mobbare till svars på en återträff 20 år senare. I verkligheten blev hon aldrig bjuden till någon återträff vilket ju också säger en del.
 
Filmen gräver i grupphierarkier, skuld och oskuld, orsak och verkan. Helt enkelt lite jobbigt att titta på eftersom man ju oundvikligen blir påmind om hur det var under ens egen uppväxt. Det var annorlunda då motför hur jag upplever att det är i skolan idag, man förväntades bara bita ihop och hålla ut. Man fick också relativt ostraffat säga vad som helst till någon annan.
 
Filmen handlar också om om att göra upp med sin bakgrund på ett sätt som man ju inte gör men hon tar också på riktigt kontakt med alla klasskamrater (scener som är dramatiserade med skådespelare) för att bjuda in till en träff men långt ifrån alla är intresserade av något möte. Otroligt modigt.
 
Jag fick lite mersmak så jag får se om jag orkar gå på något mer under filmfestivalveckan ifall inte julstöket tar upp all min tid. Ett tips till er är att gå och se stumfilm som tonsatts med levande musik som har varit tradition i den tidigare filmfestivalen. I år är det en tidig surrealistisk stumfilm som heter  La coquille et le clergyman från 1927 som musiksätts live av Marcus Holmberg som bl.a spelat i det alldeles utmärkta men numera nedlagda bandet Komeda. Jag lovar att det kan bli något alldeles speciellt!