Nytt på jobbet

Lite nyheter från min arbetsplats på Midgårdsskolan:
 
Vi har beställt nya systemkameror. Canon EOS 700D med 18-55 mm brännvidd på objektivet. Vi har köpt in fem stycken som vi ska ha i tidningsarbete och reklamkampanjarbete för att inte konkurrera om Fotokursernas kameror som redan är under hårt tryck.
Jag har hunnit prova kameran lite, bland annat när jag tog bilderna i detta inlägg, men också på lite andra motiv som ni kan se här och här i min privata blogg. Och jag måste säga att jag gillar den hittils. Det här är ingen dyr systemkamera, tror den kostar strax under 6000 kr, men jag kan rekommendera den till den som söker en bra budgetkamera.
 
Mammamedia (Cicci) herself. Making good och interesting powerpointpresentationer  Bland det roligaste vi gör på jobbet tycker jag - hitta och sätta samman inspirerande material till eleverna.  
 
Det är inte bara kamerorna som är nya; jag ska få en ny arbetshörna. Eller nya bord och ny stol till arbetshörnan. Tyvärr har det sett så här ofärdigt ut i en vecka nu eftersom motorn till mitt nya höj- och sänkbara bord inte fungerade. Installatörerna sa det skulle gå snabbt att fixa men nu börjar jag misstro dem. Lånar kollegan Bittes plats så länge eftersom hon aldrig har tid att sitta med oss på rummet. 
 
Väggen vid min arbetshörna med gamla grejer, främst fylld av konstverk utförda av min son när han var i 2-3 årsåldern. Det är förresten hans och min hand som syns på kopiatorkopian på bilden, kanske han var 3 år då. Längst ned till vänster syns två fina julkort jag fick i julas; den till vänster egenskapad av Cicci och den andra från kollegan Caroline som jag jobbar med tillsammans med i Bild för språkintroduktionseleverna. I mitten nedtill en del av mitt träningsprogram och längst till höger ett vykort från Gotland som är ett av mina favoritresemål. Har den där för att också alltid påminna om den ljuva sommaren med lummiga grönska och blått vatten. 
 
En närbild på ett stilleben på Ciccis skrivbord. Kameran är väldigt snäll när man vill fotografera närbilder tycker jag.