Årets färg 2015 från Pantone

 
Som ni ser har min blogg ändrat färg, jag testar nämligen den färg som Pantone* Color Institute valt som årets färg för 2015. Vad tycker ni om den? Länk: Marsala - Pantone Color of the year 2015
 
Varje år utser alltså företaget Pantone Color Institute ut en årets färg som de tror kommer "ligga i luften" under året, antagligen har de baserat färgen på trender i samhället. Färgen då som är årets färg för 2015 kallar de Marsala (det finns både ett vin och en Siciliansk ort som heter Marsala) och det är en bränd röd ton som drar tankarna åt det etniska, kanske marockanska hållet. 
 
Här kan du läsa varför Pantone valt just Marsala som årets färg. Why Marsala? 
På Pantones hemsida kan man även hitta mängder med artiklar de säljer med årets färg Marsala (länk) och här nedanför ser ni en bild som anger färgkoderna för olika sammanhang:
 
 
Den Marsala-färgade bakgrunden på min blogg har alltså hexadecimalkoden #955251.
 
Man måste ju inte ha den exakta färgkoden till Marsala utan jobba med varianter av den, för jag kan tycka den är aningens platt även om den fungerar dämpat och fint här som bloggbakgrundsfärg.
Här nedanför kan man se att den är en aningen platt då jag jämför den med en mer mättad variant som jag sugit upp från bakgrunden på bilden högst upp i det här inlägget: 
 
Den övre färgen har jag hämtat från bakgrunden på fotot högst upp och den nedre färgen är den "rätta" Marsala.
 
Googlar man på Marsala color of the year 2015 (länk) så ser man att den varit i ropet ett tag, nästan så att det börjar kännas som att det snarare är förra årets färg. :-o Mig gör det inget, jag tycker den är fin i flera varianter.
 
*Pantone är ett färgsystem med speciellt färdigblandade kulörer som man använder i bl.a. tryckbranschen när inte de vanliga grundfärgerna cmyk räcker till för att skapa den perfekta nyansen. Pantonefärger används t.ex. ofta i logotyper.