Göra Podcast

Här fortsätter jag veckans bloggutmaning med att berätta lite om eleverna i Estetik & Media åk1 som just nu jobbar med att göra en Podcast. 
 
Min genomgång om Podcast baserad på bland annat material från ABF (se länkar nedan).
 
 
Uppgiften är ny för mig, jag har aldrig jobbat med podcasts tidigare så det känns rätt så spännande. Jag hittade ett alldeles ypperligt material från ABF där de väldigt grundläggande (länk till den sammanfattade podguiden här) men även fördjupat (länk till pdf med deras fördjupade podguide här) berättar om vad man ska tänka på när man jobbar med podcasts. 
 
Jag ska prova på att låta eleverna använda sig av dessa myggor vid inspelningen av deras podcasts. De verkar ta upp ljud bra på lite avstånd (som när två sitter och samtalar med varandra) men har kanske inte så krispigt och klart ljud som bättre mickar. Redigeringen sker sedan i gratisprogrammet Audacity
 
Idag har eleverna fått finplanera och jobba med manus. Emelina och Oscar funderar på att kalla sig Eme och Ozzy och de ska prata rockmusik i sitt program.
 
Ungefär så här har det sett ut på lektionen idag: