Pantone color of the year 2016

I januari i år bytte denna blogg färg till 2015 års färg Marsala (se mitt gamla inlägg Årets färg 2015 från Pantone.) Nu är det ju december och dags att börja blicka fram emot det nya året 2016 och då främst på vad Pantone anser vara nästa års färg. 
 
Det visar sig faktiskt vara två färger denna gång: 
 
 
De motiverar de två färgerna sammanfattningsvis på följande lite ambitiösa sätt: 

"As consumers seek mindfulness and well-being as an antidote to modern day stresses, welcoming colors that psychologically fulfill our yearning for reassurance and security are becoming more prominent. Joined together, Rose Quartz and Serenity demonstrate an inherent balance between a warmer embracing rose tone and the cooler tranquil blue, reflecting connection and wellness as well as a soothing sense of order and peace.

The prevalent combination of Rose Quartz and Serenity also challenges traditional perceptions of color association."

I den sista meningen åsyftar man att man med ett normkritiskt tänkande vill vända på perspektiven av vad som anses vara kvinnliga färger och manliga färger och menar på att gränsen mellan hur vi tänker kring detta håller på att ändras över hela världen.
 
 
Här är lite inspirationsbilder på hur man kan använda sig av färgerna: 
 






 
Här är lite olika färgkoder för den som blir sugen: 
 
Nå, vad tycker ni om färgerna? Själv tycker jag att även om de två pastelltonerna både känns upplyftande och vänliga tror jag nog att jag behåller den mer kryddiga mustiga Marsala på min blogg :-).